Usynlig syk

fredag 28. oktober 2016

Jeg har startet et nytt liv!

Hei alle!
Lenge siden jeg har skrevet nå, men nå er jeg i gang igjen :D

Som noen av dere sikkert har lest, er jeg på Jessheim DPS. Har vært der i 3 uker, og skal være i 4 uker til. Hovedsaken med oppholdet er medisinredusering, men også det å komme inn i en god rytme med søvn, mat og aktiviteter. Det har vært 3 KNALLHARDE uker, men jeg har overlevd! Er så stolt av meg selv, jeg får masse skryt.

Så, hvordan er det å leve under strenge regler? Det er slitsomt. Det bestemmes når du skal stå opp, når du skal spise og når du skal gå tur. Men det er dette jeg trenger. Jeg er ferdig med lathans-livet, og klar for noe nytt. Som dere som har vært innlagt sikkert vet, det er tøft, og tøffere og tøffere blir det. Til slutt blir man så lei, at man bare har lyst til å skjelle ut pleierne der, og kjøre sitt eget løp. Har gudsjelov ikke kommet helt dit enda, men frykter det kan komme. De er vandt til det, og bryr seg ikke. Det er viktig å huske på at de gjør så godt de kan, og ønsker det beste for meg.
Når man er psykisk syk, og alt er kaos, er det man trenger trygge og strenge rammer. Jo mer rot, jo mer rot i hodet. Jo mer ustabil blir man. Sånn er det bare.

Jeg har en kjempeålreit primærkontakt. Han er nordlending, og som nordlendinger flest, kan han være litt direkte. Noe jeg har litt vanskeligheter med av og til, siden jeg ikke er vant til det. Jeg tolker ofte det han sier som negativt, men så tenker jeg litt, og tar meg selv i å huske på at han faktisk bare vil hjelpe meg. Jeg er en person som liker å kjøre mitt eget liv. Jeg kan godt bestemme at jeg skal gå tur en dag, men jeg må gjøre det når det passer MEG, ikke at det skal være bestemt at det skal være kl 17.30. Men jeg må følge tidene, og det er tøft.

Jessheim DPS er et veldig fint sted. Stedet er ikke mer enn 10 år gammelt, og bærer preg av nye og fine lokaler. Det er 2 fløyer, A og B fløya. Alle pasientgrupper er samlet, schizofrene som bipolare. Det er 18 pasienter til sammen. Det er veldig mange hyggelige personale der. Jeg har forresten ikke noe galt å si om noen av dem. Men det er selvfølgelig sånn, som ellers, at det er noen man ikke kommer over ens med.

Eksempel på ukas opplegg er:
Mandager: Frokost, morgenmøte, aktivitetsgruppe, lunsj, middag
Tirsdag: Frokost, morgenmøte, lyttegruppe, lunsj, middag
Onsdag: Frokost, Morgenmøte, turdag, lunsj, middag
Torsdag: Frokost, Morgenmøte, lunsj, middag
Fredag: Frokost, morgenmøte, aktivitetsgruppe, lunsj og middag
Lørdag og Søndag skjer det "ikke en dritt". Rett og slett fordi da skal pasientene på perm. De aller aller fleste drar hjem på perm.

Ser frem til resten av oppholdet, og er klar for å kjempe videre!

Ønsker deg en riktig fin dag!

-Lena-

2 kommentarer: