Usynlig syk

torsdag 19. juni 2014

"Det hainnle om å leve"


"Hvis rett er rett, og feil er feil,
er det siste ordet sagt.
Og så blir trist for tristhets-skyld,
kan bli en gråtkvalt kamp om makt.

Men hva hjelper det med tårer da,
når øya bare ser.
At svart er svart, og hvitt er hvitt..
Da kan jeg ikke si noe mer.

For jeg snakker om å leve,
jeg snakker om å gi,
jeg snakker om å elske,
jeg snakker om å se.
Jeg snakker om å synge,
så høyt som jeg vil.
Jeg snakker om å gynge,
til jeg får til det jeg vil.

Hvis svart er svart, og hvitt er hvitt,
da er du blind for alt.
Da ser du ikke lys noe mer,
og i varmen blir det kaldt.

Du blir en sjakkbrett-mønstret konstruksjon,
med pepita rutete skjær
Hvis hvitt for det er bare hvitt,
da har du slått livet ditt ihæl.

For det handler om å leve,
det handler om å gi.
Det handler om å elske,
det handler om å se
Det handler om å synge,
så høyt som du vil,
det handler om å gynge,
til du får til det du vil.

Hvis Gud er Gud, og du er Gud,
er du enda nødt til å be.
Så ber du meg med tomme ord,
du spørr, men jeg kan se.

At du stiller opp en sjakk-armè
mens du strides innenfra.
Mot svart og hvitt, og rett og feil,
for det tror du at man skal

Men det er noe annet å leve,
det er noe annet å gi.
Det er noe annet å elske,
det er noe annet å se.
Det er noe annet å synge,
så høyt som man vil.
Det er noe annet å gynge,
til man får til det man vil.


For det handler om å leve,
det handler om å gi.
Det handler om å elske,
det handler om å se
Det handler om å synge,
så høyt som du vil,
det handler om å gynge,
til du får til det du vil.

-Kine Hellebust-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar