Usynlig syk

tirsdag 20. september 2011

Jessheim DPS avdeling Døgn Elvestad

Da har jeg vært en snartur "innom" Jessheim DPS avd Elvestad. Blei lagt inn forrige Onsdag, og skal skrives ut på Fredag. Ja, jeg veit det var et kort opphold, men det var det jeg trengte for å komme meg til hektene igjen. Jeg er SÅ GLAD for at jeg har Elvestad når ting går skeis. Jeg har aldri fått avslag på søknader der. Man føler seg så velkommen, og jeg får ikke fullrost personalet.

Elvestad er veldig opptatte av uteaktiviteter, og det ligger jo idyllisk til. Egen brygge ved Glomma, hvor man kan se helt til Årnes sentrum. Med sine "oltidsbygg" er stedet veldig sjarmerende. Elvestad har tre avdelinger, gul, grønn og blå. Alle avdelingene har 6 sengeplasser. Så det er ikke store stedet.

Per tiden er jeg på noe som kalles "BRI". Brukerstyrte innleggelser. Det betyr at jeg er hjertelig velkommen NÅR som helst, men det er karantene på 14 dager. Jeg kan være inntil 5 døgn, altså 4 netter. Og det hjelper veldig når man trenger ro og hvile. Avtalen min med ansvarlig behandler dr, R, er at jeg skal inn dit hver 14.dag en periode for å slippe langvarige innleggelser. Man kaller det brannslokking. Takker veldig for at psykiatrien har dette tilbudet. Det redder MANGE, og slukker mange " branner".

Å leve med sykdommen emosjonelt ustabil personlighetforstyrrelse er ingen lett sak. Impulsivitet og voldsomme svinginger er bare en del av det. Og at man klusser til forhold mellom venner, og andre mennesker pga impulsiviteten. Mange mennesker ser ikke dette, og vi blir ofte kalt vrange. Men vi er ikke det...Vi er bare impulsive. Vi vil ingen vondt. Det er bare det at det blir en del kaos i hodet vårt.

En annen del av emosjonelt ustabil pf er SELVSKADING. For mange (de aller fleste) er selvskading skummelt og groteskt. Men det er vår måte å gråte på når alt blir for håpløst. Vi gjør ikke det med vilje, og de aller fleste av oss vil IKKE ha oppmerksomhet. Dessverre møter man folk som glaner på armer fordi det er arr der, men hvis de lurer, hvorfor kan de ikke spørre da? Jeg er IKKE stolt over å være selvskader, men det er en del av meg. Jeg er ikke Lena uten arr.

Over og ut for i dag!

Lena Marie

2 kommentarer:

  1. Det er bra det finnes gode tilbud der ute :) Man hører så mye om det som ikke fungerer, da er det fint å lese at det kan gungere også :)

    Selv har jeg jo bare en erfaring med innleggelse, og den ga meg bare flere traumer og har gjort forholdet mitt til innleggelser nærmest fobisk. Da hjelper det litt å lese at det finnes fine steder også. Kanskje det ikke er så farlig å bli lagt inn likevel? :)

    *klemmer til deg*

    SvarSlett
  2. For noen høres det å bli innlagt ut som om man er gal. Man trenger bare litt hjelp.. Det som teller er å innrømme at man har problemer, da har man kommet langt. ;)

    SvarSlett